Dag 12: 14 oktober 2013- Verwondering in Bethlehem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Studentenreis Israël - WaarBenJij.nu Dag 12: 14 oktober 2013- Verwondering in Bethlehem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Studentenreis Israël - WaarBenJij.nu

Dag 12: 14 oktober 2013- Verwondering in Bethlehem

Door: Cora de Pater en Dianne van der Wekken

Blijf op de hoogte en volg Studentenreis

15 Oktober 2013 | Israel, Jeruzalem

'Voor de verandering' stonden we vandaag weer om 7.00 uur naast ons bed. We hebben een heerlijk origineel ontbijt gehad (tomaat, yoghurt, pitabroodjes en halve pakjes worst) en zijn daarna de busjes ingestapt voor een dagje Bethlehem gelegen in Palestijns gebied.

Na ongeveer een kwartier rijden werden we verrast door een menigte van politiemensen en militairen. Alle mogelijkheden werden ons ontnomen om door te rijden! De weg werd verspert door dranghekken, zwaailichten en afzetlinten. Gelukkig wist onze ‘big boss’ Michael hier goed raad mee. Hij stapte de auto uit en overtuigde de politiemensen en militairen ervan dat wij geen kwaad in de zin hadden. Alle andere auto’s moesten terugkeren maar voor ons gingen de hekken opzij en zo konden we onze weg weer vervolgen. Later bleek dat de weg was afgezet omdat de volgende dag het arabische slachtfeest werd gevierd.

Na 5 minuten bereikten we het checkpoint waar we onze busjes parkeerden. Voorspoedig kwamen we het checkpoint door en waren we opeens in Palestijns gebied. We hebben een wandeling gemaakt langs de muur die beklad was met allerlei teksten waaruit naar voren kwam dat vooral veel Palestijnen een aversie hebben tegen de muur. We kwamen uit bij een vluchtelingenkamp wat helemaal niet op een dergelijk kamp leek. Meer een dorpje.

Vanaf dit punt zijn we met taxi’s naar de Geboortekerk gereden. Na deze bezichtiging hebben we ons nog even kunnen uitleven in een Palestijns/Arabische wijk. Er waren hier bijna geen toeristen waardoor we goed zicht kregen op het leven van deze lokale bevolking. We keken onze ogen uit in deze enorme chaos. Na deze belevenis zijn we vervolgens met taxi’s naar het Bethlehem Bible College gereden. Het kwam op ons over als een soort ‘CHE’ maar dan wat kleiner en met minder opleidingen. We hebben daar een rondleiding gekregen en een presentatie over de oorzaak van het conflict tussen de Palestijnen en Joden. Hierna hebben we heerlijk gegeten in het restaurant van de school. Na ons bezoek realiseerden we ons dat het niet gemakkelijk is om binnen de muren van Palestina te wonen. Er heerst een gevoel van ‘opgesloten zijn’. Mensen zijn niet vrij om te gaan en te komen wanneer ze dat willen, zoals de wens om naar Jeruzalem te gaan. Om deze reden werd er ook dringend om gebed gevraagd.

We hebben een bezoek gebracht aan Jemima. Dit is een opvanghuis voor verstandelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen en jongeren. Ook binnen deze organisatie werd dringend oproep gedaan tot gebed. Ook vrijwilligers uit Nederland zijn meer dan welkom. Wij als studenten hebben veel respect voor het werk wat de medewerkers en vrijwilligers doen!

Na dit bezoek zijn we met een bus naar het checkpoint vervoerd. Daar aangekomen bleek dat de checkpoint dicht was en daarbij onbekend wanneer deze weer open zou gaan. Wat te doen als je daar staat terwijl het eten op je wacht en je toch graag je bed wil zien die avond? Michael besloot om met de groep naar het andere checkpoint te lopen om te kijken of het daar wel mogelijk was er doorheen te komen. Na een eind lopen zijn we een bus ingestapt en daarmee vervoerd naar het andere checkpoint. Daar aangekomen werden onze paspoorten bekeken door twee soldaten. We vonden het erg spannend om te ervaren dat ze met een geweer de bus instapten. We waren allemaal erg blij dat het toch zo gemakkelijk was gegaan om erdoor heen te komen en huiswaarts te keren.

Toen we aankwamen bij het klooster hebben we heerlijk genoten van ons avondeten. Hierna zijn we naar een prachtige lichtshow geweest die de geschiedenis van de stad Jeruzalem weergaf.
Door een aantal mensen werd de dag nog afgesloten met een wijntje. Daarna zijn we heerlijk in onze bedjes gekropen.

• 15 Oktober 2013 - 23:18

Ik:

Ha die Pos! Gaaf!!!!

• 16 Oktober 2013 - 10:50

Theresia:

Heeeeeeeeeeeeeee Ceura! Ik mis jou! Geniet ervan en kom maar snel weer terug:)

• 16 Oktober 2013 - 19:00

Lenie Van Ravenhorst:

Nou, zo beleef je we van alles hè. Geniet nog even van de laaste dag. En goede en behouden thuiskomst.
    Ik heb met veel plezier jullie verslagen van iedere dag gelezen. Een lieve groet Henk, Lenie en Henrieke.